יום רביעי, 30 בינואר 2013

פרסום או שיווק בפייסבוק?

יש לי כל כך הרבה מטאפורות בשבילכם בנושא אבל אני אשתדל להישאר על האדמה מבלי לעוף עם רעיונות הזויים מידיי..
הפייסבוק הוא כלי שאי אפשר להתעלם ממנו מבחינה שיווקית לעסק שלנו, הרי בפייסבוק נמצאים כל מי שאנחנו מכירים, החל מחברים, מכרים, משפחה ואפילו פוליטיקאים (טוב, לפחות היח"צ שלהם..זה גם משהו)

אני חושב דבר מאוד פשוט, אם הפייסבוק הוא כלי חברתי אז ככה צריך להשאיר אותו, אין טעם להכניס פרסום במקומות שלא ביקשו, הרי הפייסבוק הוא מפלט להרבה מאוד אנשים בארץ, מילדים ועד למבוגרים אז צריך לדעת איך להביא להם את מה שהם רוצים ולא מה שאנחנו רוצים. 

כנסו כנסו... - המשפט המעצבן ביותר מזה עשור


כאשר אתם יושבים בבית ורואים טלוויזיה, רואים דה וויס או משהו כזה ופתאום יש הפסקת פרסומות - מה הדבר הראשון שאתם עושים? או שאתם מעבירים ערוץ לראות מה עוד יש בטלוויזיה או שאתם קמים להביא משהו לשתות עד שיחזרו לתוכנית, זה בדיוק העניין, אם דוחפים לנו משהו למשל פרסומת למכונת כביסה, כלומר משהו שאפילו אנחנו צריכים בזמן שלא ביקשנו - תמיד נגיד "לא תודה" אבל אם אותה מכונת כביסה תקפוץ לנו בעמוד הראשון של גוגל כשנחפש "מכונת כביסה" אנחנו נתקשר ואולי אפילו נקנה. 

בפייסבוק זה אותו עניין, אם לשם אנחנו בורחים בכדי להיות עם חברים ומשפחה, למה לי להיכנס לפרסומת שקופצת או הדרך החדשה (כבר לא כל כך) ומעצבנת של עמודי עסקים שמתייגים אותנו בתמונות של קולקציה חדשה שלהם, מה אכפת לי?! 

מה עבד / עובד / יעבוד תמיד!


אין מנוס, אם יש משהו שאנחנו כבני האדם מאוד אוהבים זה לצחוק, לשתף, להיות הראשונים לפני כולם. תחשבו על זה ככה (חייב אנלוגיה אחת לפחות) איזה מוזיקאי מצליח לפרסם את עצמו ברשת גם אם הוא לא מוכר? המוזיקאי שיפרסם שיר טוב. שיר שכולם ישמעו ויגידו פה אחד - הבן אדם מוכשר ויש להשמיע את זה לאחרים, לשתף, להדביק על ה"קיר" של החברה ולהקדיש לה את מילות השיר שלו (בתנאי שזה לא שיר פרידה אני מקווה). 

חפשו מה שמצחיק בהקשר לתחום שלכם ותעלו לפייסבוק, דוגמא: חברת הדברה, דווקא המקצוע הזה שלא כל כך מעניין אנשים, תפרסם תמונה מצחיקה עם ג'וקים או עכברים, החברים ישתפו את החברים שלהם שישתפו את החברים שלכם וכן הלאה, אנשים אוהבים לשתף דברים מצחיקים ו"מגניבים". אל תחפשו איך לפרסם את עצמכם, תראו שאתם חלק מהחברתיות בפייסבוק, שבא לכם לשתף חברים בדברים מצחיקים ואולי אפילו עצובים ומרגשים בהקשר לתחום שלכם, ככה שפעם הבאה שמישהו יחפש הדברה, יזכור את זה שהצחיק אותו ואת החברים שלו. 

ובנימה זו.. תיראו / שמעו שיר שמאוד אהבתי שזכה לאהדה רבה בזכות הפייסבוק...
שיר טוב ואיכותי שעשו הלהקה "הקרקס של דולי" שפשוט הפיקה קליפ מצחיק מאוד בשיתוף עם תוקי מ-TWV וחברו אל דודו זר שעושה עבודה נפלאה ומצחיקה בכל מקום שנמצא.. 20,000 צפיות אותנטיות שגרמו לשיתופים רבים בין חברים בלבד ללא פרסום או חברת יח"צ כזו או אחרת.



יום שלישי, 22 בינואר 2013

פנדה או גריזלי?

אני אתחיל את זה כמו שאני אוהב לשמוע את זה בתוכנית האהובה עליי "מצב האומה":

זה מעולה שגוגל כל הזמן מעדכנים וכל הזמן יורים לכל הכיוונים עם האלגוריתם שלהם על מנת להוריד ולהעלות אתרים בצורה האורגנית..........

  • כן אבל הם חייבים לעשות את זה כל שעתיים?!
  • כן אבל זה חייב לקרות ימים לפני הבחירות, בניתי על לקדם את יאיר לפיד באורגני
  • כן אבל אלו עדכונים גדולים וחייתיים מידי בשביל חיה כמו פנדה, אי אפשר לקרוא לזה "עדכון תנין" כלומר כמו חיה שבאה מלמטה בלי שנרגיש ואז מורידה לנו את הרגליים ואת החמצן?
  • כן אבל קידום אתרים בגוגל זהו לא רצח סדרתי, אנחנו בסך הכל מנסים לתת ללקוחות שלנו את האוכל הביתה, וכן אנחנו מודעים לכך שהוא פותח 152 חשבונות נפרדים בפייסבוק רק בשביל לעשות לעצמו לייק, זו לא נרקיסיסטיות - זה קידום אתרים "אפור" (עד שיהפוך גם הוא שחור בעדכון הבא)
תבינו, זה באמת חשוב לדעת מתי לקצץ את הרגליים של חברות קידום האתרים על מנת שלא יקומו שרלטנים ואוכלי פורומים כל יום בהיר חדש אבל זה באמת חייב להיות כזה קיצוני?!

אל תתנו לעדכונים עם שמות חמודים להוריד לכם את המפרשים, יותר מ5 חברים לתחום התקשרו אליי בבקרים האחרונים בטענה שעפו להם אתרים, אני חייב לציין (וסליחה על השחצנות) לא זז לי עפעף אחד מהעדכון, אני חושב שאני מקדם טוב רק בגלל שאני מקדם זהיר מידיי, מה שנקרא "מקדם אשכנזי". בסך הכל רוצה להראות לגוגל קישורים רלוונטיים בלבד, פעילות חברתית במדיה החברתית, דיבור הוגן ונכון באתרי שותפים ורק בצורה עדינה, מעדיף לאט ובטוח מאשר מהר עם חשש בכל בוקר מחדש למצוא אותי באחד מעדכוני הגריזלי שמחכה לי בפינה של היום הבא...

קידום איטי עם מחקר מילות מפתח מכוון למטרה יכול לתת תוצאות לטווח הרחוק יותר ממה שמכירים בשוק למשל במקום לאחר 3 חודשי קידום לראות תוצאות היו לי אתרים שקיבלו תוצאות רק לאחר חצי שנה, ויותר אבל תשאלו אותם איפה הם היום... :)

נתראה בעדכון הפלאפי הבא...


יום ראשון, 20 בינואר 2013

מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו...

אם יש בעיה אחת מאוד גדולה בנושא של קידום אתרים זהו נושא הטלפון השבור, מעיין מחלה שכולם סובלים ממנה בסופו של דבר לא משנה באיזה צד אתה של התהליך. איכשהו זה תמיד מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו.. אני אסביר:

יום אחד הגיע אליי לקוח חדש והסביר לי שהוא קנה את האתר שלו דרך מערכת של בניית אתרים המוכנה במיוחד לאתרי קנייה מקוונת, ואם וכשאצטרך לבצע אופטימיזציה באתר זה יהיה חייב להיות דרכם כי אין שום דרך להבין איך האתר מנוהל. כאב מאוד לאוזניי אבל הבנתי את הצד שלו, מה לו ולתכנות - בסך הכל ביקש אתר.

אני מגיע לזה..


ברגע שסיימתי את דו"ח האופטימיזציה שלי לגבי האתר שלו שהיה אגב מלא בנקודות חשובות מאוד וביניהם למי שמכיר את התחום של אתרים מקודמים יודע כמה זה חשוב עניין הכותרות של הדפדפן (TITLE) וכמובן הH1 (כותרת ראשית בעמוד הבית / תוכן). שאלתי את הלקוח שלי, למי אני צריך לשלוח את הדו"ח שלי על מנת שיקבל טיפול מסור לאתר שלך, (שאלתי בתמימות) ענה לי "זה המייל שלו, לא זוכר את השם שלו..." (פה כבר איבדתי את התמימות).

שלחתי מייל (כיתבתי את הלקוח כמובן) שיש כמה תיקונים חשובים מאוד של האתר שלדעתי יכולים להיפתר מן הסתם ברמת מערכת הניהול שבאתר אם רק הייתי יודע איפה בדיוק במערכת המסורבלת והמוזרה שהכנתם ללקוח שלי, אז בתור התחלה קיבלתי מייל חזרה רק לאחר שלושה ימים ובתוכו הופיע המשפט שאני הכי שונא בתחום: "אעביר את זה למתכנת שמטפל באתר" ומה שגיליתי זה שיש לבחור שקיבל ממני את המייל בסך הכל כמה אחוזים ממכירת האתר כך שהעביר את המייל בעצם לחברת בניית האתרים שבנתה מלכתחילה את האתר ולאחר שבוע קיבלתי מייל מבחור שקורא לעצמו מנכ"ל חברת בניית האתרים ששוב גם הוא שלח לי "אעביר את זה למתכנת שמטפל באתר" שהיה בעצם פרילנסר שעבד איתו בזמנו שבדיוק בימים אלו חלה (שיהיה בריא) ולא יכל להגיע או לענות לשיחה לגבי האתר. מפה, גם התמימות וגם הסבלנות עפו מהחלון...

אני לא רוצה להלאות אתכם בפרטים יותר ממה שכבר כתבתי אבל אני רק אסכם שהטלפון השבור היה מפרך ועל מנת לשנות TITLE קיבלתי מייל חזרה שאין לו דבר כזה באתר ועוד כל מיני תשובות שאפילו הכלב שלי היה מבין שזו בדיחה גרועה מאוד. רק לאחר מעל לחודשיים הצלחנו לשנות TITLE! ורק של דף הבית, אעדכן כשנצליח לשנות גם בעמודים פנימיים..

בחייאת...


תעשי לי ולכם טובה, אם אתם לוקחים חברת בניית אתרים, שימו לב שמדובר בחברה אמיתית, לא קש, לא מתווכים ולא מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו... זה יכול להיגמר רע מאוד ויותר מזה - זה יכול להיגמר בתקציב של מעל ל20,000 שקל בעוד שמול המתכנת הישיר זה יכל להסתכם בכמה אלפי שקלים גם אם אין לו TITLE מוכן באתר...

יום חמישי, 17 בינואר 2013

קידום אתרים 2013

אני אדם רגיש, זו בעיה. זו בעיה מפני שאני נפגע ממה שעושים לתחום שלנו ברחבי האינטרנט. אני רואה בכל פעם מחדש כל מיני ילדים ומבוגרים כאחד נכנסים לעולם האינטרנט במחשבה שהפעם הם הולכים "לנצח" את גוגל, למה להגיד לנצח? האם אתם מרגישים עד כדי כך שאתם במלחמה מולם? אני לא חסיד ענק של אלגוריתם ואני מודע לכך שיש כמה וכמה בעיות קריטיות באסטרטגית התכנון של גוגל לקבלת אתרים לעמוד הראשון אבל אולי תעצרו שניה להבין במה מדובר?

קידום בגוגל זהו לא פרסום!


אל תטעו, בבקשה מכם תבינו שמדובר בדבר יחסית מאוד פשוט, גוגל בסך הכל רוצה לדעת מה אתם בשביל קהל הלקוחות שלכם, כלומר האם אתם רלוונטיים לכל ביטוי שבתחום שלכם? זה שאתה שיפוצניק לא עושה אותך מומחה גם באינסטלציה. זה שאתה מוכר פרחים לא אומר שאתה מגיע לכל האיזורים בישראל. רלוונטיות זה שם המשחק, צריך לדעת איך לכוון את העסק שלך למקומות הנכונים, אז עדיף אולי שתעצור מלבנות עמודים על עמודים על עמודים באתר שלך עם כותרות כמו "משלוחי פרחים בצפון" / "משלוחי פרחים בדרום" / "משלוחי פרחים לחו"ל" ולא, אני לא מגזים כבר ראיתי את זה מספיק ברשת. תלמדו שגוגל רוצה ללכת לפי העיקרון שלהם שהוא לתת לגולש את התוצאה הרלוונטית ביותר בזמן הקצר ביותר מה שמביא אותי לעניין הבא שלנו שזהו לבנות אתר אופטימאלי לקווים המנחים של גוגל על מנת להראות את האתר שלכם על הצד הטוב ביותר אל מול ה"רובוטים" של גוגל. אבל לזה אקדיש פוסט אחר ביום אחר.

תובנות 2013, של גוגל ושלנו


לדעתי, ואני מזכיר שזו רק דעתי, גוגל הולך למקום הרבה יותר עדכני בטבע הרשת. כלומר, גוגל היה מתעניין יותר בלדעת מה מגיב ומה יודע כל גולש אודות העסק שלכם מאשר לראות קישור מאוד מהותי מאתר גדול, כי גם אם תקבלו קישור מאתר דפי זהב - גוגל עדיין היה רוצה לדעת מה אותם 500,600 עובדים של דפי זהב חושבים על הקישור הזה שיצא לשם, האם האתר הזה באמת שווה את ההערכה של "דפי זהב"?

קידום בגוגל הפך לדבר הרבה יותר גדול אבל עדיין לא מסובך בצורת האלגוריתם, גוגל הרי התחיל לקרוא מצד הרובוטים שלהם את התגובות שלכם בפייסבוק, אז למה הוא עשה את זה אם לא להבין על מה אנחנו מדברים? גוגל היה רוצה להיות יותר חברתי, יש דרך אחרת להסביר את הצורך שלהם לפתוח רשת חברתית משלהם למרות שפייסבוק שולטת?

קחו את עצמכם בידיים ודאגו לפרסום שלכם מבחינת מיתוג אבל אל תנסו בשיטות של 2005/6 של קידום אתרים בגוגל ותביאו קישור ממאמר כזה או אחר מאיזה אתר נידח, תשתדלו להבין מי ומה אתם מול הלקוחות שלכם, גוגל יעשה כבר את השאר...